5/5 - (2 głosy)

Rodzicu, odpowiedź brzmi bardzo prosto – wówczas, gdy cokolwiek Cię niepokoi.
Ważne, aby ufać swoim przeczuciom.

Mowa to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Dla większości z nas mówienie jest oczywistą czynnością. Jednakże kształtuje się stopniowo, pod wpływem wielu czynników i w pewnej, określonej kolejności. Abyśmy mogli mówić, nasz mózg musi uruchomić bardzo dużo trudnych mechanizmów.

Istnieją normy rozwojowe, według których oceniamy Dziecko oraz sprawdzamy, czy dana umiejętność powinna się już pojawić w określonym czasie.
Owszem, każde Dziecko jest inne, każde rozwija się w swoim indywidualnym tempie, każde ma swój bagaż doświadczeń, który ma wpływ na rozwój Dziecka.

Nie należy panikować, ale kiedy coś nas zaniepokoi i nasunie nam się już pytanie “Kiedy do logopedy”? I “Czy, aby nie jest za wcześnie?” warto udać się do specjalisty, ponieważ wcześniej rozwiązany problem, niesie mniejsze ryzyko konsekwencji.
Nie należy bagatelizować własnej intuicji.

Dla wielu osób zaskoczeniem jest, że do logopedy można udać się już z noworodkiem lub niemowlakiem. Zatem, czerwona lampka powinna zapalić się gdy,

NIEMOWLAK

  • w ciągu dnia ma stale otwartą buzię,
  • śpi z otwartą buzią,
  • nadmiernie ślini się,
  • ma problemy ze ssaniem z piersi/butelki,
    (mama odczuwa ból podczas karmienia),
  • często ulewa,
  • nie głuży,
  • nie gaworzy,
  • głużyło, ale nie gaworzy,
  • nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
  • po 6 msc. występują duże problemy z rozszerzaniem diety,
  • wystęuje wygórowany odruch wymiotny,
  • napycha sobie buzi nieobrobione kęsy pokarmu,
  • nie lubi dotyku na twarzy,
  • nie wkłada rączek do buzi,
  • ok. 9 msc. życia brak gestu wskazywania palcem,
  • ok. 11 msc. brak naśladowania np. w zabawie “jest, nie ma”.
  • nie rozumie prostych poleceń. “Pokaż, gdzie nos pieska”?

1 ROK ŻYCIA

  • nie reaguje na imię,
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
  • nie wskazuje palcem,
  • nie reaguje na proste polecenia,
  • nie reaguje na dźwięki,
  • nie wypowiada prostych słów (np. mama, tata, baba, bam)
  • nie naśladuje,
  • nie pije z kubka otwartego,
  • ma trudności z gryzieniem i żuciem pokarmów,
  • ssie kciuk.

 2 ROK ŻYCIA

  • nie naśladuje dźwięków z otoczenia: (muu, miau, bee, brum),
  • nie pojawiają się proste zdania “Mama si”, “Mama am”,
  • nie reaguje na imię,
  • nie rozpoczyna kontaktu,
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
  • chrapie podczas snu,
  • oddycha ustami,
  • spędza dużo czasu na oglądaniu bajek,
  • ma wybiórczość pokarmową,
  • wsuwa język między zęby podczas mówienia.

 3 ROK ŻYCIA

  • nie reaguje na polecenia,
  • nie mówi lub mówi bardzo mało (szacuje się, że słownik 2 latka to ok. 250 słów),
  • nie buduje kontaktu wzrokowego,
  • nie naśladuje,
  • jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
  • nie buduje zdań,
  • nie zadaje pytań,
  • oddycha ustami w ciągu dnia,
  • śpi z otwartą buzią,
  • nadmiernie ślini się,
  • często ma infekcje dróg oddechowych,
  • je tylko wybrane produkty
  • ssie kciuka
  • wsuwa język między zęby podczas mówienia
  • nie mówi głosek [p, b, m, t, d, k, g, ch, f, w, l, ł, j, n, ń, ś, ź, ć, dź]  
  • podczas mówienia wsuwa język między zęby.

4 ROK ŻYCIA

  • ma problemy z głoską [l], [k], [d],
  • zamienia [s, z, c, dz] na głoski [ś, ź, ć, dź],
  • wsuwa język między zęby podczas mówienia,
  • jego mowa jest niezrozumiała,
  • nadmiernie się ślini
  • nie reaguje na swoje imię
  • nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
  • nie buduje zdań,
  • nie reaguje na polecenia,
  • oddycha ustami w ciągu dnia,
  • śpi z otwartą buzią.

5 ROK ŻYCIA

To co powyżej plus:

  • zamienia głoski [sz, ż, cz, dż] na [s, z, c, dz], lub zamienia głoski [s, z, c, dz] na głoski [ś, ź, ć, dź].

6 ROK ŻYCIA

  • nie wymawia którejś głoski,
  • nie wymawia głoski [r],
    realizuje głoski międzyzębowo,
  • oddycha ustami w ciągu dnia,
  • śpi z otwartą buzią,
  • nadmiernie się ślini,
  • jego mowa jest niezrozumiała,
  • ma mały zasób słownictwa,
  • nie buduje wypowiedzi złożonych,
  • nie reaguje na polecenia,
  • ma trudności z koncentracją uwagi.

Celem pierwszego spotkania jest znalezienie przyczyny problemu, z którym zgłasza się rodzic/pacjent. Podczas wizyty logopeda sprawdza nie tylko mowę dziecka, lecz także ogólny rozwój, rozumienie poleceń, zachowanie, słuch, zgryz, budowę narządów artykulacyjnych. W razie konieczności logopeda może skierować dziecko na konsultację do odpowiedniego specjalisty (np. foniatry, laryngologa, ortodonty itp.).

Udanym warunkiem terapii logopedycznej jest zaufanie terapeucie i współpraca na poziomie;
rodzic – terapeuta.

Pamiętaj, że zdarza się, że potrzebne jest więcej, niż jedno spotkanie, aby postawić rzetelną diagnozę!

Jeśli szukasz dobrego Logopedy- wejdź TUTAJ i umów wizytę

Autor Aleksandra Łata

Neurologopeda, logopeda, filolog polski, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, terapeuta ręki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.