Nasze ciało nie zostało stworzone po to, aby pięknie wyglądać na zdjęciach. Nasze ciało jest po to, byśmy mogli robić rzeczy i czerpać z nich przyjemność. Wracając do początku – piękno jest subiektywne, a to oznacza, że nie jesteśmy w stanie podobać się wszystkim i dlatego nie powinniśmy się w ogóle o to starać. Mówiąc córeczce „jesteś piękna” nie robisz nic złego, dziewczynki mają potrzebę to słyszeć. Natomiast mówiąc jej jak bardzo wartościową jest osobą, robisz dużo więcej dla niej, ale też dla siebie. W takim razie co jeszcze mówić?

  1. Zapewniaj dziecko o swojej miłości i byciu wartościowym człowiekiem niezależnie od wyglądu.

Np. Zamiast „jesteś piękna” powiedz „kocham Cię niezależnie od tego jak wyglądasz”, „wygląd nie jest najważniejszy, najbardziej imponuje mi twoje dobre serduszko”, „jesteś wspaniała bez względu na to, ile ważysz”.

  • Nie komplementuj nabytych zalet. Chwal za wysiłek, pracę oraz zachowanie, które doceniasz w swoim dziecku, doceniaj proces twórczy i zaangażowanie.

Np. Zamiast „jesteś mądra” powiedz „widzę, że się bardzo starałaś przy tym zadaniu, nie należało do najłatwiejszych”, „jestem pewna, że sobie z tym poradzisz”, „dobra robota”, „bardzo dobrze Ci idzie”, „wierze w twoje umiejętności”, „dałaś z siebie 100%”, „dużo się dzisiaj nauczyłaś”.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej zajrzyj do Krainy Psychologa i artykułu pt. „Kiedy „jesteś piękna” nie wystarcza?” lub kliknij TUTAJ

Skupiając się na wyglądzie, nawet tylko tych dobrych cechach odwracamy uwagę od czegoś innego. Od pasji, talentu, pracowitości, umiejętności, a przede wszystkim potrzeb i możliwości naszego ciała. Więc zamiast pytania „jak wygląda moje ciało?” zapytaj „co potrafi moje ciało?” (karty są w 3 wariantach wiekowych: dla dzieci w wieku 5-7 lat; 8 lat + oraz młodzieży i dorosłych)

Autorem tych słów i koncepcji kart pracy jest Psycholog Agata Chałada

Autor Jacqueline Rowiecka

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk, metodyk Kids’ Skills