Jak widzenia uczą się małe dzieci? Jak rozwijać patrzenie i ukształtować je w percepcję wzrokową, która pozwala odkrywać wielobarwny cud codziennych zdarzeń. Niezwykle ważnym elementem jest kształtowanie dokonywania świadomego wyboru bycia tu i teraz przez dziecko nie może się to jednak odbywać bez interakcji z najbliższym otoczeniem. Wszelkie śmieszne miny cioć pochylonych nad łóżeczkiem, zabawki i grzechotki, które wywołują poruszenie u niemowlęcia stają się chwilą koncentrującą wzrok na obiekcie. W późniejszym okresie do obiektu zostanie nadane znaczenie niosące ze sobą kontekst i stanowiące punkt wyjścia do dyskusji i snucia opowieści, której przebieg będą aktualizowały życiowe wybory (…)

W jaki sposób możemy poszukiwać w tej otwartej księdze świata nowego spojrzenia na rzeczywistość? Trzeba wprowadzić dziecko lub pozwolić się dziecku poprowadzić w świat zachwytu i nieznanych doznań. Towarzyszyć krok w krok niczym cień, jednak nie rzucając się cieniem na jego sposobie postrzegania świata dając mu poczucie bezpieczeństwa, wyznaczając granice, a zarazem pozwalać na otwartość i nowe doświadczenia w codzienności zdarzeń. Zwrócić uwagę na to, że rzeczy, które dla nas są oczywiste, dla dziecka wcale nie muszą takie być, dlatego setne Mamo, ale dlaczego? jest cudem ciekawości, chociaż może stawać się uciążliwe w codziennym biegu przez życie

Jak temu zaradzić? Nie wiem, sama zadaje sobie to pytanie każdego dnia ilekroć  muszę szybko, na czas, bez zastanowienia, ale wiem jedno kwadrans nadający znaczenie jest ważniejszy niż długotrwały bieg pozbawiony sensu, ponieważ tworzy nową rzeczywistość i pozwala na zachwyt nad światem.

Dlatego każdy kto został obdarzony cudem widzenia może sprawić, by nauczyć patrzeć dzieci tak, by nie mówiąc im, co mają zobaczyć sprawić by mogły dostrzegać w świecie dobro, nawet jeśli wątły promyk światła tli się tylko w szarości codziennych dni.  

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej zajrzyj do Krainy Logopedy i artykułu pt. „Cuda dzieją się tak blisko naszych oczu…” lub kliknij TUTAJ

Autorem tych słów i koncepcji kart pracy jest Logopeda Justyna Kulig

Autor Jacqueline Rowiecka

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk, metodyk Kids’ Skills