Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam niezmiernie ciekawe, jednak trudne na pierwszy rzut oka karty pracy. Poruszają one bowiem temat STRACHU oraz LĘKU.

Na samym początku chciałabym rozróżnić te dwa pojęcia- moja naukowa natura nakazuje mi zawsze w pierwszej kolejności rozpocząć od definicji.

W terminologii psychologicznej strach i lęk obejmują odmienne stany emocjonalne. STRACH jest reakcją człowieka na realne zagrożenie np. gdy widzimy biegnącego w naszą stronę lwa (tak, to nieco irracjonalna sytuacja w naszej kulturze i obszarze geograficznym, ale będąc już na afrykańskim safari całkiem realna). W naszym ciele następują zmiany- wskazuje się na przyśpieszone bicie serca, wzrost ciśnienia krwi, napięcie mięśni. LĘK jest natomiast stanem wywoływanym przez zwizualizowane zagrożenie nie będące realnym jego odzwierciedleniem. Powoduje odczucie niepewności, bezsilności.

Jak wiele z nas w wielu dziecięcym powtarzało wieczorem tuż przed zaśnięciem do mamy „boję się”? Jak wiele z nas widząc zbliżającą się burzę drżało i chciało, aby jak najszybciej ucichała? A kto bał się ciemności, szczególnie, gdy starsze rodzeństwo czy znajomi opowiadało straszne historie?

Lęki, również rozwojowe, są naturalnym zachowaniem dzieci. W różnym wieku przybierają odmienne formy. Ważne jest, aby NIE BAGATELIZOWAĆ ich (mówiąc np. to nie jest wcale straszne, nie bój się), NIE WYOLBRZYMIAĆ (moje maleństwo tak bardzo się boi) i NIE UNIKAĆ.

Ważne jest natomiast, aby pokazywać dziecku swoją bliskość i zrozumienie. Rozmawiać o lękach, spróbować znaleźć strategie radzenia sobie z nimi. BYĆ BLISKO DZIECKA.

Dzisiejsze karty zatytułowałam: Każdy bohater czegoś się boi. Przedstawione są na nich postacie superbohaterów z typowo wymienianymi lękami i strachem (duchy, pająki, lew, burza z piorunami itd). Porozmawiaj ze swoim dzieckiem na temat lęków superbohaterów i spróbujcie odnaleźć dla nich strategie radzenia sobie z nimi, a następnie spytaj dziecka o własne jego lęki i momenty, w których odczuwa strach. Nie komentuj, ale wspieraj. Nie oceniaj, ale postaraj się zrozumieć. Nie wyśmiewaj, ale bądź blisko.

Autor Jacqueline Rowiecka

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk, metodyk Kids’ Skills