Dzisiejsza lista zakupów będzie krótka, a przepis na shake idealnie wpisze się w letnie upały. Shake na zimnym mleku (można użyć również roślinnego, np migdałowego) z bananem, kakao, masłem orzechowym i daktylami smakuje jak lodowy snikers.

Masło orzechowe nadaje tutaj wyrazistości, oraz, kiedy wybierzecie je z kawałkami orzechów, doda do płynnej konsystencji shake’a coś do schrupania.

Ale jak to jest z tym masłem orzechowym? Czym ono właściwie jest?

Masło orzechowe to nic innego jak rozdrobnione, prażone orzechy. Wyrabia się je z różnych odmian, natomiast najczęściej spotkać można masło z orzechów arachidowych, które w codziennej diecie są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Popatrzmy na wartość odżywczą 1 łyżki stołowej (ok. 15 g) masła orzechowego z orzechów ziemnych:

  • wartość energetyczna – 94 kcal, 
  • zawartość białka – 3,8 g, 
  • zawartość tłuszczu – 8 g, 
  • zawartość węglowodanów – 1,5 g, 
  • zawartość błonnika pokarmowego – 1,1 g, 
  • zawartość wapnia – 7 mg, 
  • zawartość cynku – 0,4 mg. 

Jakie masło orzechowe wybrać?

Niewątpliwie najbardziej wartościowe będzie masło wykonane ze 100% określonych orzechów, bez dodatku soli, cukru oraz innych składników.

Im większa zawartość orzechów w składzie, tym większa ilość wartościowych składników odżywczych i co za tym idzie – korzystniejszy wpływ na ogólną kondycję zdrowotną organizmu człowieka. 

Masło orzechowe możesz wykonać również samodzielnie w domu. Przygotowanie go jest bardzo proste! Podprażone orzechy wystarczy zmiksować.

Wydrukuj listę zakupów i wspólnie z dzieckiem wybierz się do sklepu. Weźcie ze sobą długopis lub kredkę i niech dziecko samodzielnie szuka produktów (dlatego właśnie są one w wersji rysunkowej) i odznacza znalezione.

Autor Jacqueline Rowiecka

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk, metodyk Kids’ Skills