Jaki owoc jest zielony i słodki? Jakie warzywo jest czerwone i kwaśne?

Karty pracy zwizualizują wasze pomysły i idee. Wspaniałej zabawy!

A czy kolory owoców i warzyw mają znaczenie? Przyjrzyjmy się nieco bliżej czy tak, czy nie:

Żółty – ten kolor owoce i warzywa zawdzięczają obecności silnych przeciwutleniaczy – karotenoidów. Przyjmuje się, że żółte owoce i warzywa to bogactwo witaminy C o niebagatelnym działaniu na odporność. Żółte i pomarańczowe produkty korzystnie oddziałują na wzrok. Ta ostatnia cecha wynika z obecności beta karotenu, który barwi owoce i warzywa z różną intensywnością. W żółtej grupie znajdziemy: banana, cytrynę, melona, ananasa, grejpfruta, kukurydzę, żółtą fasolkę szparagową, żółtą paprykę.

Pomarańczowy – owoce i warzywa charakteryzujące się tą barwą to najczęściej skarbnica beta karotenu. Nie tylko dba on o właściwy wzrok, ale także obniża poziom cholesterolu. Ważną funkcją tego składnika jest pobudzanie organizmu do produkcji włókien kolagenowych, które odpowiadają za wiotkość i jędrność skóry, a więc za młody wygląd i brak zmarszczek. Beta karoten sprzyja ładnej opaleniźnie i reguluje pracę gruczołów łojowych. Przypisuje mu się także działanie antynowotworowe. W pomarańczowej grupie są: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, papaja.

Czerwony – czerwone owoce i warzywa wyróżniają się korzystnym działaniem na serce, a to ze względu na wspaniałe właściwości likopenu. Ten naturalny przeciwutleniacz wymiata z naszego organizmu wolne rodniki, sprzyja regulowaniu pracy układu pokarmowego i zapobiega jego chorobom, wyrównuje ciśnienie krwi. Innym ważnym składnikiem czerwonych warzyw i owoców są barwniki, tzw. antocyjany, które wspomagają układ krążenia. W czerwonej grupie znajdziemy mnóstwo produktów: jabłka, czerwone porzeczki, granaty, truskawki, czereśnie, wiśnie, buraki czerwone, rzodkiewki, pomidory, czerwona papryka.

Fioletowy – to kolor warzyw i owoców bogatych w antocyjany – antyoksydanty opóźniające procesy starzenia, zwiększające witalność i chroniące przed stanami zapalnymi. Fioletowe produkty korzystanie wpływają na wzrok, ułatwiają przebieg procesów trawiennych, wspomagają działanie układu sercowo-naczyniowego. Do tej grupy należą: ciemne winogrona, borówki, śliwki, jeżyny, owoce aronii i bzu, bakłażany, czerwona kapusta.

Biały – owoce i warzywa z tej grupy zawierają naturalne związki podnoszące odporność i zwalczające stany zapalne organizmu. Dzięki zawartości związków siarki hamują tworzenie się blaszki miażdżycowej. Biała grupa to: por, cebula, czosnek, kalafior.

Zielony – to najliczniej reprezentowana grupa warzyw i owoców. Zawarty w nich chlorofil usprawnia działanie wątroby. Zielone są także źródłem kwasu foliowego, który odpowiada za stan naszej skóry, włosów i paznokci oraz za pamięć(źródło: Dlaczego warto jeść kolorowo?)

Autor Jacqueline Rowiecka

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk, metodyk Kids’ Skills