LOGOPEDA – DZIECKO – RODZIC – RELACJA
To podstawowe składniki, na sukces w procesie terapeutycznym.
Rodzice Dzieci, które są objęte terapią logopedyczną – bardzo często zgłaszają, że dziecko nie chce ćwiczyć i utrwalać ćwiczeń w domu.
Czy wiecie, że aby terapia logopedyczna przynosiła oczekiwane efekty, kluczowa jest praca Rodzica ze swoim Dzieckiem w domu? Terapia nie kończy się, gdy zamykasz drzwi gabinetu. Ona dopiero się zaczyna..
Logopeda pracujący z Pacjentem raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie w gabinecie – nie uzyska oczekiwanych efektów, jeżeli Rodzic nie będzie utrwalał zalecanych ćwiczeń w swoich czterech kątach. Dlatego, Rodzicu, jesteś ważny.
Praca logopedy, to tak naprawdę, tylko mała kropla w morzu.Oczywiście nie jest tak, że logopeda nie jest w ogóle potrzebny. To jego zadaniem jest pokazanie odpowiednich ćwiczeń oraz jak wykonywać je prawidłowo. Logopeda kierunkuje proces terapii i decyduje o jej przebiegu, ale to Rodzic utrwala wypracowane umiejętności. Jak zatem wspierać dziecko w ćwiczeniach logopedycznych? A zarazem – jak zachęcić Rodzica, aby ćwiczył z Dzieckiem w domu? Poniżej przedstawiam 7 pomysłów, które sprawdzają się w mojej pracy.

Relacja
Ważna jest relacja – słowo klucz – zarówno logopedy z dzieckiem, ale i logopedy z rodzicem.
Uważam, że nie da się wypracować oczekiwanych efektów, jeżeli nie mamy dobrej relacji z Dzieckiem i jego Opiekunami. To Rodzic zna swoje dziecko najlepiej. Czasem to my, możemy pokierować, ale zdarza się też tak, że to Mama czy Tata będą mieć “pomysł” na Dziecko. Fundamentem dobrej relacji jest zaufanie, które często budujemy z czasem. Pamiętajmy także, że nic nie dzieję się od razu.
„Jeśli chcesz iść szybko, idź sam. Jeśli chcesz jechać daleko, idźcie razem”.
Motywacja
Nie traktuj ćwiczeń jako przykry obowiązek, który trzeba zrealizować. Jeżeli Rodzic będzie narzekał, że dzisiaj znowu musicie poćwiczyć, Dziecko samo również nie będzie chciało ćwiczyć. Przykład idzie z góry.
Zabawa
Dzieci najchętniej uczą się przez zabawę. Wykorzystaj ulubione misie, lalki, pacynki swojej pociechy. Odwróć rolę. Niech to Dziecko wcieli się w rolę logopedy, który pokazuje ćwiczenia pacynkom lub Rodzicowi. Korzystajcie z różnych aktywności, angażujcie różne zmysły, połączcie ćwiczenia logopedyczne z zabawami ruchowymi, muzyką, tańcem, śpiewem, a nawet gotowaniem!
Pamiętajcie ćwiczenia logopedyczne to nie tylko stolik i lustro 🙂
Systematyczność
Wpleć ćwiczenia w codzienny grafik. Uzgodnij z Dzieckiem miejsce oraz czas. Stopniowo wydłużaj czas pracy, a zobaczysz, że Dziecko samo będzie domagało się ćwiczeń.
Czasem “Mniej znaczy więcej”. Nie chodzi tu oczywiście o to, aby zrobić jak najmniej ćwiczeń, ale lepiej krócej, częściej a dokładniej.
Ćwiczenia dostosowane do Dziecka
W internecie możecie znaleźć mnóstwo ćwiczeń, filmików, gotowych scenariuszy logopedycznych. Pytanie czy ćwiczenia, które wykonuje córka koleżanki lub syn sąsiadki będą dobre dla Twojego dziecka. Rolą logopedy jest dobrać ćwiczenia odpowiednie dla danego dziecka i konkretnej wady wymowy.
Nie bój się pytać
Bierz udział w terapii swoich dzieci, podpatruj co robi logopeda. Jeżeli nie możesz uczestniczyć, bądź w kontakcie z logopedą, korzystaj z rad i wskazówek. I nie bój się pytać. Rodzicu, masz prawo nie wiedzieć. Zadaniem logopedy jest wyjaśniać i tłumaczyć.
Działajcie razem
Nie zrzucajcie odpowiedzialności na logopedę, bo to także od Was zależy sukces Dziecka.